Att åka två år bakåt i tiden

Publicerad 2014-01-31 14:29:43 i Bali,

Vi har motvilligt fått ett superior room. Prutade ner det till halva priset så det är ju helt okej men alltså.. rummet är ju jobbigt stort haha. Vilka problem vi har! Imorgon ska vi flytta till mindre, mysigare och med fin pool och mitt i stan. Gick och tittade lite tidigare idag då vi faktiskt tog oss in till stan (antibiotika är en fantastisk uppfinning) och hittade både boende och till det nya shoppingcentret. Lyxade till det med pepper lunch och provade fina skor. Köpte som vanligt ingentig men det blir nog ett köp senare. Har ju 28 dagar kvar att fundera på saken vilket känns väldigt skönt. Det känns konstigt att vara tillbaka på ett ställe vi känner igen. Lite deja vu på den. Fast vi känner oss lite klokare denna gång och tur är väl det, hade varit lite tragiskt annars haha.
 Det är riktigt baliväder! Det blåser ordentligt och det har vräkt ner hela natten. Men ändå ca 30 grader så vi klagar inte.
 Det ser ut precis som vanligt. Nästan.
Fint shoppingmall var det!

Bali

Publicerad 2014-01-31 02:35:44 i , Bali,

Haj,
Äter frukost. På Bali. När vi landat igår drog vi en stor suck av lättnad av att vi klarat det hela vägen fram.
Flygplatsen har blivit rätt mycket större sen sist och köerna var långa och med lite för många trötta barn. Kom fram till att man inte kunde få nån mat och tog första bästa taxi till ett hotell vi bott på innan. Funderade på att ringa efter hemkörning men när vi väl känt på den mjuka kudden var mat inte så viktigt längre.
Idag ska vi inte göra ett endaste dugg! Möjligtvis äta väldigt mycket.

Kuala Lumpur för femtielfte gången

Publicerad 2014-01-30 10:17:27 i Laos,

Hej! Nu sitter vi vid gaten på KLs flygplats och väntar på boarding. Det är drygt en timme kvar tills det är dags. Resan hittills har, under omständigheterna, gått bra. Vi är ju en man kort kan man säga. Trots piller mår Fanny långt ifrån bättre så just nu vill vi bara komma fram till Bali. Det är i alla fall inte lika kallt i vänthallen som förra gången. Alltid nåt! Har inte något annat vettigt att skriva, förhoppningsvis kan vi blogga om läget på Bali imorgon. Ha det bra!

man får lov att svära idag. jättemycket.

Publicerad 2014-01-29 11:39:23 i Laos,

Ligger i sängen och funderar på hur jag ska få i mig riset som Hanna precis kommit med. Hon är ute och handlar upp ett lager mat så att vi ska slippa gå ut mer. Har avslutat tiden i Laos precis som vi började den - på sjukhuset.

Sabaidee sa sköterskorna i kör när vi kom in på internationella avdelningen. Förklarar läget och de säger att det kostar 20 dollar just nu men om vi väntar i en halvtimme så kostar det bara 15. Försöker förklara att vi inte kunde bry oss mindre om de där extra 5 just nu men uppenbarligen vill de att vi ska vänta. Sätter oss ner, sköterskorna sitter mittemot. De äter och smaskar oavbrutet. Den ena med badtofflor med motiv a la digimon och den andra med fina sandaletter. Den ena spelar samma spel på mobilen som Hanna och den andra tuggar slött på en majskolv medan hon ringer något som hörs som kundtjänst på sin iphone. Egentligen väntar vi bara allihopa, men på vad visste man inte riktigt. Myggorna surrar runt huvudet och det enda vi kan göra är att titta på klockan.

45 minuter senare får vi lov att gå till nästa reception. Det är två steg till vänster och jag får skriva i mitt namn. "Gå till nummer 3" nästa receptionsdesk alltså, två steg till till vänster. Väga och ta blodtryck, det blir inte riktigt rätt men ingen noterar. Får ta ett steg till höger och betala för kalaset. Fick sedan träffa samma läkare som förra gången, det är samma frågor och hon kommer fram till samma sak. Blodprov som inte visar så mycket men efter lite tjat och mycket frågor från Hanna (jag ville mest lägga mig och sova) kommer hon fram till det som vi trott hela tiden. Parasiter.

marknad

Publicerad 2014-01-29 04:19:34 i Laos,

Hamnade på marknad på kvällen igår.Trevligt! Fast allt är i ministorlekar så man kan inte köpa något. Åt en massa skit gjorde vi istället. Idag har vi tagit oss en sovmorgon, ska snart gå ut och äta en lång frukost och sen får vi helt enkelt se vad som händer.

De där semlorna..

Publicerad 2014-01-28 09:07:18 i Laos,

Haj,
Är framme i Vientiane, har ätit dammsugare (kunde inte låta bli) till det supergoda kaffet på scandinavian bakery. Det första vi såg var semlor. Varför blir reaktionen alltid "ååååh titta de har semlor!!!" När vi båda hatar semlor mer än något annat? Mycket lustigt.
Det är varmt och skönt här idag. Tillräckligt för att vi skulle känna oss lite svettiga i jakten på boende. Efter en och annan dyr fängelsecell och ett par fullbokat-skyltar hittade vi ändå ett helt okej ställe. Vi bara hoppas och ber att grannarna inte kräks natten igenom. Vi verkar ju ha en jädra otur med illamående grannar.

Vad vi mer ska göra idag visste man inte riktigt. Vad vi ska göra imorgon är ett ännu större frågetecken. Mest för att det räcker med två dagar i Vientiane och dem har vi ju redan spenderat. Men vi visste inte om vi skulle behöva en dag på sjukhus så bäst med det säkra före det osäkra. Tur att de har oändligt många caféer här :)

Kajaktur

Publicerad 2014-01-27 11:18:55 i Laos,

En lagom lång tur var det. Precis så man inte hann tröttna och så våra klena armar inte trillade av. Lite väl blött om arlset då det blev en insjö varje gång vi hamnade i ett strömt parti neråt. På det värsta stället hamnade vi dessutom med nosen på fel håll två gånger. En lång baklängestur men det gick ju bra till slut och vi hade ganska roligt åt varandra. Det kan ju bero på att grabben som paddlade först skrek ut hur vi skulle göra och vi svarade: ja okej!! Och sedan : hörde du vad han sa? Nej, gjorde du? Sedan var ju han långt bort så det var ju bara att köra på och hoppas på det bästa.
 Efter en tukkistur med kajakerna på taket var det dags att känna på det rätt så kalla vattnet..

Lugnt och fint så man kunde hala fram kameran ur den vattentäta påsen
 Paddlade tillsammans med ett par. De var som ni ser inte så samspelta vilket gjorde att de satte sig på grund ibland.

Stannade till för att kolla på folk som klättrade lite i berg. Kände hur blöta vi var och kissa-på-sig-känslan var ett faktum.
 Men vi var rätt glada ändå

Mätta och tretta

Publicerad 2014-01-27 07:42:00 i Laos,

Tjenixen! Vi sitter på en restaurang och pustar ut lite. Vid 9-tiden imorse gav vi oss nämligen ut på en kajaktur. Och nu är vi både trötta och frusna efter det äventyret. Men mer om det i ett senare inlägg. Har inga större planer för resten av dagen. Vi ska nog boka hotell i Seoul och packa. Åker tillbaka till Vientiane imorgon. Har ju ett flyg därifrån på torsdag och då har vi varit här i två veckor redan. Helt sanslöst vad tiden springer iväg från oss! Då wifit på guest houset är sådär fick vi inte upp alla bilder igår. Så här får ni njuta av några till!

Blue lagoon

Publicerad 2014-01-26 15:10:39 i Laos,

Idag hyrde vi oss vars en cykel och började trampa mot Blue lagoon. Hade läst att det inte skulle vara så långt. Men det var ändå en 5 - 6 km, på grusväg. Eller ja, mest stenväg. Skumpigt som tusan. Det känns i arslet nu haha. Men väl framme var det värt det. När jag tänker efter så hade cykelturen varit bra även om målet sög. Otroligt fint landskap med berg, grottor, risfält och allt grönt därtill. Har haft en riktigt härlig söndag. Solat, badat, druckit öl och njutit av de vackra omgivningarna. Det är ett under att vi ens kom i vattnet så kallt som det var men, hör och häpna, vi svettades så mycket efter cykelturen att det var skönt att doppa sig!

Finns det inte på bild så har det inte hänt. Men här är beviset på att vi badade!

Laobeer

Publicerad 2014-01-25 17:13:54 i Laos,

Vår dag har mest bestått av chips, glass och öl. Fått tillbaka tvätten och såklart fattades det kläder. Ätit riktigt god mat nu ikväll, längtade efter ris. Vi tröttnar aldrig på det som tur är. De har jättemycket baguetter här och vi tycker inte om det. Smidigt att ha med när man ska åka buss men vi är inte längre vänner med bröd. Om det inte är naan eller parotta då alltså.
Har helt enkelt inte mycket att skriva idag. Får väl återkomma imorgon.

Det smakar bättre än det ser ut haha ^^

Vang Vieng

Publicerad 2014-01-24 16:00:00 i Laos,

Haj på er!
Vi är glada att vi sov oss igenom den förra bussturen för fy vad vi har mått illa idag. Inte en meter av vägen var rak. Höll på att fastna halvvägs då två lastbilar hade krockat och den ena ställt sig på tvären över vägen. Kändes fint att vi satt i en minibuss för vi kom faktiskt emellan. Med 2 centimeter till godo. Detta land är sååå vackert! Har sett mycket genom rutan idag och nu känns det ännu värre att vi bara har två veckor.
Kom fram vid halv 4 i eftermiddags. Hittade snabbt ett bra boende (det känns lika fantastiskt varje gång det händer, särskilt efter Indien) och sedan slängde vi snabbt ner alla våra kläder i tvättpåsarna. 11 kg tvätt totalt, puh! Satte oss för att titta på den vackra utsikten med en bananshake i handen och njöt av att känna att det är varmare här. Kollat in denna lilla staden, ätit mat, druckit öl och sånt jobbigt haha ;)

tidig nudelmorgon

Publicerad 2014-01-24 01:19:22 i Laos,

God morgon,
Klockan är 07.00 och vi käkar koppnudlar i sängen. Blir upphämtade om en timme av minibussen som ska ta oss till Vang Vieng. Vi hoppas i alla fall att de kommer hit för det är ingen som vet var detta guest house ligger. Lilla bussturen ska ta 5h och vi hörs väl när vi är framme helt enkelt. Hajpo!

Saker vi glömt berätta

Publicerad 2014-01-23 15:09:46 i Laos,

Eftersom vi inte gjort något speciellt sen vi skrev förra inlägget så får ni en liten lista på småroliga saker vi glömt skriva om.

- Den dagen vi checkade in på guest houset här i Luang Prabang pågick det ett bröllop en bit härifrån. Vårt tips, efter vad vi ofrivilligt fick se/höra, är att hålla sig ifrån laoitiska bröllop. De sjunger karaoke så man önskar man var döv, de super så hårt att de spyr i kapp och detta var mitt på dagen...
- Att möta en lastbil med en jätteelefant lastad på flaket i Indien ska man inte bli förvånad över. Verkar hända ofta. Det ser dock hysteriskt roligt ut när öronen fladdrar i vinden.
- För att fortsätta på elefantspåret så känns deras hud väldigt speciellt. Sen undrar vi hur ett sjölejon känns i jämförelse. Någon som vet?
- Vi åt de sötaste (alltså till utseendet) clementinerna här om dagen. Lika stora som pingisbollar ungefär.
- När Fanny berättade för en indisk gubbe om vad hennes mamma arbetar med och att hon faktiskt arbetar och inte är hemmafru uppstod total tystnad.
- Att Sverige tillhör Europa och att Sverige och Schweiz inte är samma land är inte en självklarhet för alla. Inte ens aussies och amerikaner kan skilja på länderna.
- Inte bara nepaleserna har Titanic som favoritfilm, även indierna gillar "den fina historien och att man inte alls kan lista ut vad som ska hända". Fantastiskt.
- Trots att vi har både trekkingskor och sovsäck med oss denna resa så har vi plats över i våra ryggsäckar. Vad hände där liksom?
- Under promenaden mot kvällens middag. F: Det känns inte så kallt ikväll som de andra kvällarna. Fast det beror ju kanske på att vi har långkalsoner på. H: Nej, jag har inte långkalsonger. Jag har pyjamas.
- När vi tänkte på detta inlägg tidigare idag hade vi hur många punkter som helst. Nu har det tillfället försvunnit så att säga.
Intressanta do's and dont's på väggen på guest houset. Iaf 5&6 ?!

Dammsugare och snor

Publicerad 2014-01-23 09:46:28 i Laos,

Har precis krängt en dammsugare. Goeettt! Har faktiskt inte gjort mycket annat än ätit idag. Hade planerat att ta en båttur till en grotta idag men när vi väl hade kommit ut imorse och kände den bitande kylan och såg det väldigt tjocka molntäcket över stan kände vi att det inte var så lockande att sitta på en båt i 2,5h. När vi sedan läste att grottorna i Vang Vieng är bättre så var det inte mycket att snacka om. Det blir en dag till ägnad åt google, banken, fixande med alla våra bilder, snorande, några sanchobehandlingar, åtskilliga koppar kaffe och mat. Alltså en del sådana tråkiga men nödvändiga grejer men å andra sidan sitter vi nu på scandinavian bakery och gör detta.
 En liten gata här i Luang Prabang
 Bakverk på kvällsmarknaden
 En Lao beer inne i matgången
Mat i stora lass!
 Där man kunde få en hel firre på spett, eller en hel kyckling inkl. fötterna, eller kanske en grishuvud? Eller bara en påse grisblod? Eller kanske en råtta helt enkelt? Om man nu inte vill köra på inälvor.

Gårdagens bilder kommer nu här:
I en enorm tukkis genom stan
På en liten båttur

På en liten elefanttur

Tad sae

Publicerad 2014-01-22 16:39:00 i Laos,

Sovit med långkalsonger och ullsockarna på inatt. Detta kan ju också bero på att det inte finns några fönsterglas i detta hus (Myggnät och en liten lucka för fönstret). På dagarna känns det lite som svensk sommar, alltså har vi långa byxor och tjocktröjor på jämt haha. Har försökt på tre olika nät för att få upp bilder idag. Vilket har tagit på tok för mycket tid. Men däremellan hann vi med att rida lite på en elefant och kolla in fint vattenfall. Trevlig onsdag med andra ord.

Efter frukost ute i solen tog vi en tuk ut till Tad sae waterfalls. Åkte lite båt ut, han som körde varvade körandet med att skopa ut vatten. Träffade på en väldigt mysig elefant och var tvungna att vara lite sådär extra turistiga och rida lite. Kollade in vattenfallen och hängde där ett tag. Tillbaka i stan var det dags för lite mat igen. Bokade buss till Vang Vieng till på fredag. Därefter fick vi stanna vid en atm, det är sjukligt hur mycket pengar det går åt i detta land! Läsk och öl kostar lika mycket och mat ska vi inte snacka om... fy! Tuksen får det plats minst 10 pers i så det kostar också därefter även om man bara är två. Som tur är finns här många cyklar att hyra :)

Några av gårdagens bilder som vi lyckats få upp:
 Tog en smoothie vid mekong

Mysiga små franska caféer finns det gott om

Vi gillar Laos

Publicerad 2014-01-21 15:42:01 i Laos,

Haj! Vi har haft en guttig första dag här i Luang Prabang. Efter napen imorse tog vi oss ut på jakt efter ett ställe som kunde erbjuda oss lunch och wifi. Valde ett ställe med utsikt över floden, beställde mat och fick lösenordet till wifit. Jo tjena. Internet funkade inte alls och maten vi fick in var visserligen god men extremt små portioner. Dyrt var det också. Men men. Traskade sedan upp för 300-nånting trappsteg och fick se en fin vy över staden. Gick vidare till ett tempel och lagom till att vi var klara där startade nattmarknaden. OJ så många fina saker! Blir kanske lite shopping där imorgon. Vem vet? Käkade i alla fall en dumplingliknande sak, nutella- och mangocrepes och en kauga på marknaden. Testade även Laobeer. Den var inte alls dum!

Då vi ligger fruktansvärt mycket efter med bilderna får ni helt fel bilder till detta inlägg, nämligen bilderna från cykelturen. De bilderna vi tagit idag får ni förhoppningsvis till morgonkaffet imorgon. Men det är inget vi garanterar, internetuppkoppling verkar vara lite si och så.

Fanny and the temples. Bra bandnamn för övrigt.

Vi tyckte att herr trädgårdsmästare var så söt så vi tog en smygbild
En annan söt herre
Fiiiint tak
Wannabe i mitten
På marknade vi cyklade inom såldes detta. Ser gott ut men frågan är om det verkligen är det?

Vandrande skafferi

Publicerad 2014-01-21 01:48:08 i Laos,

Ligger nu nedstoppade under filt, täcke och sovsäck. Klockan är 7 på morgonen och det är svinkallt. Checkade in här för en halvtimme sedan och vi tror inte vi kunde hittat bättre boende. Hamnade här av en slump då tuk tuken släppte av oss mitt bland alla munkar och vi inte hade någon aning om var vi befann oss. Betalar skapligt (alltså inom budgeten) och rummet är jättefint och med utsikt över Mekong. Vi får dessutom äta hur mycket bananer vi vill, te och kaffe är bara att hinka i sig + tv + wifi. Jisses, vi kommer aldrig lämna detta haha.

Bussresan har även den gått hur smidigt som helst! Känns inte som vi legat i en buss i 10 timmar direkt. Det var sovbuss och det enda minuset vi kan komma på är att vi fick ovansängarna och när det svängde riktigt mycket kändes det som vi skulle rulla av.

Såhär såg det ut. Lite småtrångt men rätt mysigt ändå. Förutom att gubben framför snarkade.
Hanna med sin fullproppade väska. Vi hamstrar så mycket mat numera att vi blivit som 2 vandrande skafferi. Man vet ju aldrig om det kan komma att behövas lite extra energi. Eller tvål. För det har vi också massvis av.

Vientiane runt på stålponny

Publicerad 2014-01-20 11:53:28 i Laos,

Efter frullen lämnade vi ryggsäckarna på hotellet och gick för att hyra vars en cykel. Vientiane är inte så stort så vi tänkte att en cykel vore ett bra och billigt sätt att ta sig runt till de olika ställena. Och billigt var det, ca 16kr för 2 cyklar en hel dag. Perfa! Tog oss ut till That Luang, ett stort fint buddhisttempel. Traskade runt där ett tag och hoppade sedan på våra cyklar igen och tog oss tillbaka in i city. Hamnde bl.a. på en marknad innan vi lämnade tillbaka dem. Kl 18 eller 19 eller någon gång däremmellan blir vi upphämtade på hotellet. Sen blir det buss heeeela natten. Väntas vara framme i Luang Prabang vid 06 imorgon!
Bilder får ni imorgon då klockan helt plötsligt blev jättemycket och vi inte hinner med det.

India good and bad

Publicerad 2014-01-20 05:39:17 i Indien,

Här kommer det utlovade sista inlägget om Indien.

Det var väldigt kul att komma tillbaka till Indien. Det är mycket som man kommer ihåg sen förra gången men även mycket nya, annorlunda saker. Egentligen är Tamil Nadu och Kerala inte jämförbart med Goa, det kändes mer som "riktiga Indien" denna gång. Fast Goa var riktigt bra det med. Men den där första kvällen, när vi satte oss i tuktuken från flygplatsen i Chennai kändes det ändå kul att vara tillbaka. Alla dofter (som inte alltid är så trevliga), den kaotiska trafiken med ett ständigt tutande och allt folk som rör sig ute. Det har blivit många storstäder denna gång. Vilket vi inte riktigt gillat, som ni säkerligen förstått. Städerna har definitivt varit fina. Men alla såg till slut likadana ut och vi tröttnade snabbt. Tack och lov så var Varkala verkligen något i vår smak! Efter förra Indienbesöket skrev vi att Palolem var paradiset på jorden och att det nog inte finns någon bättre plats i Indien. Det stämmer fortfarande men Varkala är minsann inte så långt efter!

Vi har nog aldrig sett så många tempel som under de senaste 7 veckorna. Det ena vackrare än det andra. Vi ska heller inte glömma alla vackra kyrkor och moskéer vi sett. Alla lika färgglada som resten av landet. Tänk om våra kyrkor i Sweden varit rosa, gröna och gula. Festligt ju! Förra gången skrev vi "Indien är så himla billigt, trots att man alltid blir lurad". Denna resa var ännu billigare. Under dessa 7 veckorna har vi gjort gång på lika mycket pengar som förra gången. Och då var vi i landet i 5 veckor. Antingen så har vi blivit snålare eller så har det bara blivit mycket billigare för oss svennar. Kanske en blandning?

Något som vi hade längtat efter var den indiska maten. Det visade sig dock bli en besvikelse. Maten i söder var inte alls lika god som i Goa och vi har hört många säga det. Det starkaste vi åt var en rätt på KFC, det säger en del. Något indierna kan behålla för sig själva är dosa och idli. Äckligaste frullematen vi någonsin testat! Men det finns ju guldkorn även bland maten; naan, roti, parotta och Sajis mammas mat. Yummy in our tummys!

Vi har använt oss väldigt mycket av lokaltrafiken. Och vi är imponerade av hur smidigt och billigt det är. Skånetrafiken borde åka till Indien på studiebesök, de har mycket att lära. Även om skyltarna är på hindi, tamil eller malayalam så hittar man rätt. Och kommer rätt. Busschaffisarna/konduktörerna är otroligt hjälpsamma. På sitt egna indiska lilla vis. Lite kofösartaktik kör de. När det är dags att gå av gormar de "GO GO GO!" och så får man haffa ryggorna snabbt som fan och hoppa av i farten. Spänning i vardagen!

När man reser i Indien får man inte ha brottom och man måste ha tålamod. Folket är ganska speciellt. Speciellt männen som ofta tittar på en som om man vore ett objekt. Kan vara fruktansvärt frustrerande men det hjälper inte att bli arg. Vi känner lite av en hatkärlek till landet. Men mest kärlek!
En blandad hög konstiga bilder från Indien:

Vientiane

Publicerad 2014-01-19 12:14:47 i , Laos,

Halva dagen har spenderats på sjukhuset. Fannys mage har gjort ont i 1,5 månad nu så det var väl dags att ta tag i saken och kolla läget. Doktorn trodde att det var infektion men blodprovet visade inget. Sen skulle de stänga mitt på dagen så hon skrev helt enkelt ut en hög smärtstillande och så fick vi gå hem. Alltså inte ett dugg klokare på något sätt så antagligen får vi gå tillbaka dit nästa gång vi är här i stan. Ska köra stenhårt på spritkuren och se om det hjälper. Imorgon kl 6 på kvällen ska vi ta nattbussen till Luang prabang. Gött att vi får en hel dag till här i stan då vi inte hunnit med så mycket idag. Känns ju lite stressande att bara ha 2 veckor innan vi ska vidare, en månad brukar ju vara standard för oss annars. Av det lilla vi hunnit se av Laos verkar det positivt. Det finns papperskorgar, trafiken är lugn, det finns minimarkets överallt och människorna är väldigt trevliga. Ända minuset är att här är rätt kallt, 15 grader mindre än vad vi är vana vid. Senare kommer ett sista inlägg om Indien upp, håll utkik!

Efter sjukhuset gick vi till scandinavian bakery för att äta kanelbulle, schackrutor och väldigt gott kaffe. Det satt fint!

Laos

Publicerad 2014-01-19 04:32:00 i , Laos,

Haj!
Vi har precis ätit frukost här i Vientiane och ska snart ut och kolla in stan lite bättre än igår. Var i princip bara ute och åt mat igår. Höll på att somna på bordet i väntan på maten, sjukt trötta. Det blev ingen sömn förrän vi satt på planet igen och det tog ju lite tid kan man säga. Åt frukost mellan passkontrollen och säkerhetskontrollen och fick en kompis i en av säkerhetsgubbarna. Väl nere vid gaten höll vi på att frysa ihjäl. När klockan äntligen blev 07.20 fick vi gå ombord det lilla gula planet. Av med skorna, blåsa upp kudden, i med hörlurarna och ungefär en hundradels sekund innan vi somnat säger de i högtalarna: " vi är väldigt ledsna men vi har tekniska problem, var vänliga gå av planet.."   ååååååh!!!!! Det var bara att gå in i köldhålan igen och vänta på bättre tider. Tog faktiskt bara en halvtimme innan de hade fixat problemet. På väg upp på planet gav teknikern oss tummen upp och vi tänkte att det nog betydde lycka till med det där haha. Men bra gick det och sov gjorde vi.
Lilla planet på plats i Laos

Friday night in KL

Publicerad 2014-01-17 19:24:21 i , Malaysia,

Så skönt att bara kunna gå ut och hitta precis dit man vill. Trottoarer, det luktar gott, folk spottar inte hejvilt och det känns allmänt civiliserat. Fantastiskt! Mat har vi krängt, sniffat på parfymer, vandrat runt bland streetfood och julbelysning och njutit lite extra av tystnaden. Det känns som det var igår vi var här sist, enligt passet är det exakt 11 månader.

Nu är vi tillbaka på flygplatsen igen. Tog sista tåget tillbaka från KL och nu ska vi nog se en film och försöka stänga ögonen några minuter efter det.

Man måste passa på att köra lite rally också.

Kuala Lumpur♥

Publicerad 2014-01-17 10:10:41 i Malaysia,

Haj!  Sitter just nu på flygplatsen i KL och slänger i oss lite mat innan vi ska ta tåget in till stan. Uppdaterar mer när vi hittat bättre internet

På flygplatsen

Publicerad 2014-01-17 02:05:07 i Indien,

Man kan ju säga att vi är i väldigt god tid idag. Han som beställde taxi glömde nog bort den lilla detaljen att folk normalt sover vid den här tiden och att de inte är ute och kör. Så vi kom fram på tok för tidigt. Stod vid incheckningen en bra stund. Två grabbar kollade våra pass lääänge. Till slut frågar de: var är ni ifrån egentligen? Sedan blev det ju bekymmer igen om var Sverige ligger, är det verkligen helt 100 att det ligger i europa? När vi sedan sa att vi ska till Laos efter KL blev det ju ännu värre. Absolut ingen här vet vad Laos är. Killarna bestämde sig i alla fall för att Laos nog också ligger i europa. Fick biljetterna till slut och insåg att vi sitter helt åt skogen, 6D och 30D liksom?! Hur ska vi kunna skicka godis mellan oss nu? Får muta någon till att byta kanske.

Indiska män i ett nötskal

Publicerad 2014-01-16 18:04:00 i Indien,

Tre månader idag sedan vi stod på kastrup sist. Fasiken snart hemma igen.. kommer gråta som ett barn på planet hem. MEN först och främst Laos imorgon. Rättare sagt så ringer klockan om 5h. Måste åka till flygplatsen aptidigt för att komma dit i tid till vårt morgonflyg. Köpte på oss yoghurt och cornflakes när vi var inne på hypermarketen (gillar det fyndiga ordet, hypermarket) som vi ska ha till en yrvaken frukost. Inte riktigt som i morse då vi fick frukost på sängen mot vår vilja. Snubben i receptionen ringde kl 08.00 (de ääälskar sina telefoner i detta land) och frågade när tusan vi tänkt äta frukost egentligen.
H - vadå, varar inte frukosten till kl. 10?
R - jo.. men bara beställ så kommer jag upp med det.
H - ehh... jaha..beställa?
R - japp, ring innan 10 bara!
O så slängde han på luren. Beställa från var då? Vart kan man se vad de har? Fick traska ner och se vad tusan han tjattrade om. Vi gillar icke frukost i sängen, smulor och mög överallt + man får dras med mögig gammal mat efteråt för de hämtar ju aldrig disken. Men vi hade uppenbarligen inget val.
-Vad vill ni ha? Frågade han.
-Ja men.. vad har ni?
-Vad vill ni ha? Toast?
-Näe.. har ni ingen meny?
-Nä. Vill ni ha toast eller? Säg bara vad ni vill ha.
Var lite sugna på att beställa en hel kyckling, en pizza och fyra kilo potatis när han sa så.

Annars har vi sett på The wolf of wall street på bio idag. Dock är vi ju i ett av länderna som klippt och klistrat i den filmen vilket märktes ibland. Har även haft halvt slagsmål med en virrig tuktukchaffis på väg hem. Fick hämta hotellpersonal för förmedling. Gissa om vi förlorade fighten eller? Nedrans tjurskalle.
Hur kort eller lång filmen än är så måste man ha lite paus.

näst sista dagen i Indien

Publicerad 2014-01-15 17:28:48 i Indien,

Har inte gjort något sådär märkvärdigt idag. Kom fram till Kochin vid 12. Har ätit på tok för mycket mög och bananer under dagen. Vi kan ibland lätt klämma i oss ett kilo bananer på en dag. Men de är ju så söta och goda! 3 svenska kronor får vi betala för ett kilo. Helt okej!
Har även haft mindre lustiga sömnvanor de senaste två veckorna. Hanna sover inte alls och jag sover överallt hela tiden. Ständigt lite trötta. Därför tog vi vars en powernap på hotellet i eftermiddags. Dessutom så finns här TV med 3 olika filmkanaler. Idag har vi sett lite på Hunger games, Hitta Nemo, Mission impossible 2 och nu Kill Bill. Undrar vad de visar imorgon!?
Ni får se på mamma mu idag bara.

De resterande bilderna

Publicerad 2014-01-15 03:45:31 i Indien,

Fick en trevlig överraskning igår kväll när vi skulle betala, natten på verandan gratis! Trevlig typ vi bor hos. Det blev avsked med kramar och " looova att ni kommer tillbaka "
Medan vi sitter och svettas på bussen till Kochi får ni ta del av de resterande bilderna från gårdagens utflykt. Vi hörs när vi är framme och installerade på hotellet!
Hanna, Doris och Herr kapten

Bestick är ingen uppfinning indierna gillar. Högernäven is the shiet. Bananblad tvättade i floden med.

Det fanns massvis av sånna här små öhus. Jättesöta.
Fanny hjälpte till att paddla ett litet tag.

Här kollar vi in risfälten på väg till färjan.

Canoetrip

Publicerad 2014-01-14 17:37:15 i Indien,

Morsning korsning! Vi har haft en superdag i vår lilla kanot idag. Vi och Doris, som bor i rummet bredvid oss, gav oss iväg redan kl 08 imorse och kom hem vid 17-tiden. En heldag med andra ord. Först åkte vi en liten bit med lokalfärjan. Sen serverades det frukost hemma hos en indisk familj. Det bjöds på kokosnötsris och någon curryröra till det. Boardade sen kanoten och kröp fram genom kanalerna. Mysigt och jättefint. Stannade för att kolla på någon kyrka, åkte lite till, stannade för tepaus och sen var det lunch. Hos samma familj som vi åt frukost. Dottern i familjen underhöll oss och sa att Fanny var lik en indisk skådis. Därefter kanotade vi en bit till och gick sen en tur genom risfält innan det var dags att ta lokalfärjan hem igen. Ikväll dricker vi som vanligt öl och tjötar på verandan. Tror dock att vi kommer krypa i sång lite tidigare ikväll. Imorgon väntar bussfärd tillbaka till Kochi, hotell är bokat och vi ska bara packa nu. Sen är vi redo för avfärd!
Massvis av husbåtar i alla storlekar

Ser ni gubben?

Såhär såg kanoterna ut. Grymt skönt med solskyddet.
 Kingfisher. Små rackare det där, svåra att fånga på bild.

Här har vi Herr kapten. Som han kämpat med att ro. Världens tunnaste ben har han också.

Mygg och indisk filmmusik

Publicerad 2014-01-13 19:28:15 i Indien,

Godkväll! Vi har precis krypit ner i våra sovsäckar och ska sova. Klockan ringer tidigt imorgon då vi ska ut och åka båt. Lite mer backwatersäventyr står på schemat. Har inte gjort något extra ordinärt idag heller. Hängt här "hemma" på verandan bland alldeles för många mygg och med indisk filmmusik skrålandes från en tempelfestival 1 km härifrån. De har spelat konstant i 4 dagar nu. Smått trötta på det. Precis som de andra kvällarna har vi suttit ute och tjattrat och druckit öl med ägaren. Rolig typ det där, han är väldigt intresserad av hur allt fungerar i europa.  Att man kan skilja sig och gifta om sig, att kvinnor inte endast är hemmafruar och att vi inte har en endaste kokospalm i Sverige. Fått visa vad skidåkning är och hur en älg ser ut. Hans svar på det senare blev: "jaja men det är ju en get! "
Ja det var nog allt vi hade att säga idag. Dags att släcka lampan, hörs imorgon. Natti.

Söndagshäng

Publicerad 2014-01-12 14:20:03 i Indien,

Det gick finfint att sova utomhus. Har sovit hur bra som helst förutom att det är någon som sjunger från den närliggande minareten. Hela morgonen och hela dagen och hen håller på än. Sångerna är dessutom ca 30 min långa. Rätt tjatiga. Vi har haft en riktig slappedag idag. Det enda vettiga vi gjort är att boka hotell till de första nätterna i Laos. Det börjar ju närma sig, det ska bli kul att se något nytt!

Vi har förresten varit på shoppingrunda idag också. Köpte frukt, vatten, snacks och frulle. På 4 olika ställen. Det är så smidigt att handla i Indien.
En jorden-går-under-Hanna

överbefolkat

Publicerad 2014-01-11 17:37:19 i Indien,

Alla sitter nu i köket och väntar på att middagen ska anlända. Alla är nog lika hungriga. Är 10 pers på denna lilla yta och det känns aningens för mycket. De har antagligen inte ens så många tallrikar. Men gott ska det bli! Vår säng har byggts upp under eftermiddagen också. Det har till och med kommit upp gardiner så vi har ett litet krypin.

Ouch mitt i allt kom maten! Parotta, goeett.
Vandrat omkring i stan idag en hel del.

En av dagens bilder som ser precis ut som alla andra vi tagit i alla andra städer.
Vårt nybyggda uterum

En natt under stjärnorna

Publicerad 2014-01-11 08:56:41 i Indien,

Antagligen inte bara stjärnorna utan även lite ödlor, höns, hundar och mygg. Vi ska alltså sova utomhus i natt.
Försökte få tag på snubben som äger detta söta lilla hus igår men inget svar. Chansade och drog hit ändå. Vi visste ju att chansen att han skulle ha ett rum ledigt till oss var minimal eftersom det bara finns tre. Men han fixar helt enkelt en säng till oss och så sover vi på verandan under myggnätet! Kanske får vi en natt utan att svettas?
Vi har ju allt ändå, elluttag där ute, middag ikväll och ett helt kök.

Nu ska vi traska in till stan, hitta lite lunch och helst ta lite bilder till kära bloggen. Sängen får ni se så fort den har kommit på plats.

Gamla bilder så länge:
 Svinbra när man hamnar på ställen som kan fixa ALLT
 Glass, frukt och fresh lemon soda. Rätt okej!

Lugn fredag

Publicerad 2014-01-10 18:35:09 i Indien,

Grannen är en liten tjurgubbe har vi kommit fram till. En sån där som knackar på dörren endast för att påpeka att man gjort något fel. En sån där som man inte orkar slösa sin energi på.
Stillsam är nog ordet som beskriver vår dag bäst. Plus en massa promenerande. Gick in för att äta lite lunch (bor lite off) och för att handla lite inför kvällen och frukosten imorgon. Precis när vi tänkt handla var det tydligen bönedags. Tydligen länge också. Alltså den enda affären som hade något utbud stänger dörren framför näsan på oss. Bah! Bara till att traska hela vägen hem igen i solen. Var riktiga svittmongon när vi kom hem och önskade för en stund att vi hade haft en pool att svalka oss i.
Annars då.. ja inte mycket att tala om. Chillade här hemma tills vi trodde att de hade bett klart. Fick lätt tag i allt vi skulle ha förutom bananer som man annars inte kan missa. Eller så brukar vi ha ett bananträd i trädgården. Men inget av det idag. Tillslut hittade vi i alla fall och sen tog vi tusan en tuktuk hem.

Imorgon är det tillbaka till Alleppey som gäller. Wish us luck med att gubben har rum till oss (inte särskilt troligt dock). Trevlig fredagskväll på er!

Random mobilbilder med ooootroooolig kvalité haha. Men ni fattar grejen. Hoppas jag.
 I munnar bodde vi nära dessa köttstycken. Kan ju säga att efter ett par dagar där så stank det rätt jädrans mycket!
 Uh men hallå. Nyår jaop.
 En nepalibild! Hanna är och klipper sig hos en söt dam.

New new

Publicerad 2014-01-10 06:52:20 i Indien,

Vi bestämde oss för att stanna men fick flytta. Fast bara 100 meter längre ner på gatan så det var ju hur lugnt som helst. Alltså ännu en dag i Fort Kochin. Ska vara duktiga och skicka iväg mail nu på förmiddagen och sen ska vi nog ut och se om vi hittar café coffeeday. Inget Indien utan ett besök där. Imorgon är det mer flyttdag, antagligen två bussturer och helst ska vi hinna lämna in vår helsnuskigt sunkiga tvätt under morgondagen också.

Nya stället har kök! Yaaaay! Maggie noodles ikväll då alltså. Skönt med en kväll utan restaurang
Kylskåp. När såg vi denna uppfinning sist?

Buss hit och buss dit.

Publicerad 2014-01-09 16:54:37 i Indien,

Hallojen. Har försökt utforska Kochi idag. Kom fram till att staden är precis som alla andra städer i Indien; stor, högljudd, rätt ful och rörig. Värst av allt är trafiken. Härifrån in till city är det ca 20 km. Det tar 2 timmar. Och 1,5 h av dem står man still i köer. Det är svettigt och det är överfullt och framför allt är det frustrerande. Vi är såå trötta på bussar nu. Nog om det. Vi åkte först till ett jättemall idag. Kollade runt, käkade och svalkade oss i ACn. Åkte sen in till huvudgatan, tog en glass på Maccas, traskade lite och handlade curd och flingor som vi ska ha till frukost imorgon. Därefter var klockan helt plötsligt 16 och när man vet att det tar 2 timmar innan man är hemma, kände vi att det var dags att dra. Nu ligger vi i sängen och försöker figurera ut vart vi ska ta oss härnäst. Det går sådär. Vi har en vecka kvar i Indien. Har gjort typ allt vi vill och om vi ska åka någon annanstans måste vi åka buss i flera timmar och det vet vi inte om vi pallar. Jobbigt.nu
Vi åt alltså INTE här ikväll. Ser ju ut som man ska trilla i sjön när som.

I Fort Kochin
Kullersten. Precis som hemma!

Kochi

Publicerad 2014-01-08 17:14:00 i Indien,

Go kväller.
Åkt buss större delen av dagen. Blivit lite terroriserade av en gubbe som tvunget skulle sitta bredvid för att snacka. Väckte oss när vi sov för att peka ut och säga: där kan man gå till sjukhuset om man vill och där har ni gummiträd och där har ni bananträd. NO shit!!!?? Sen skulle vi såklart hoppa av halvvägs för att gå hem till honom o hans fru och äta fish and curry. Försökte förklara att vi inte riktigt hade tid eller lust med det. Gick sådär. Efter 3 timmars tjattrande gick han till slut av.

Var framme i Fort Kochi vid 16-tiden och efter en promenad och 30 min senare var vi framme vid vårt lilla boende. Var svinhungriga och i lite behov av en riktig supermarket och lite sugna på att se på bio. Tog tuk till något shoppingmall som visade sig ligga käpprätt åt skogen från var vi bor. Fick mat, fick handlat kanske hälften av vad vi tänkt (vilket är mycket på bara en affär i detta landet) men ingen bio. Sen var ju frågan hur tusan vi skulle komma hem. Det hade hunnit bli kolsvart ute och vi hade ingen aning om vart vi befann oss. Jaja, studsade över stora vägen till en busshållplats. Frågade 4 olika personer om hur och vilken buss vi kunde ta. Fick såklart 4 olika svar på detta. Hoppade på en som gick till en större station där vi kunde fråga snubben i infoludan. "Sorry sorry, sista bussen gick precis. Men ni kan ju ta färjan om ni vill"  Jo tjena! Blev en tuk till.. ja, nästan hem i alla fall.

Rat rat rat

Publicerad 2014-01-07 17:12:00 i Indien,

Imorgon åker vi tllbaka till Kochi. Det är jättevackert här uppe och det finns mycket mer att se och göra. Dessutom lever vi billigt här, max 50 SEK totalt per dag. Alltså för allt - mat, boende och annat som tillkommer. Men... vi har ärligt haft en tuff vecka av olika anledningar och vi känner att allt detta får vänta till en annan gång vi är i närheten. Kommer antagligen stanna i Kochi i 2 nätter för att sedan dra oss ut ur stan igen. Exakt vart har vi inte bestämt än.

När vi gick hem från kvällens middag såg vi den största råttan vi någonsin skådat! I storlek med en tax ungefär och den trippade lugnt runt på gatan. Helt ok bara den inte kommer in till oss.

blomster och blad

Publicerad 2014-01-07 14:02:35 i Indien,

Tja.
Försöker desperat få håret att torka innan det blir mörkt och kallt. Funkar sådär.
Idag har vi åkt runt och tittat på lite av det som finns här i krokarna. Har varit en skön dag i solen. Bilderna får helt enkelt berätta resten.

Första stoppet. Nedrans blomsterkvastar alltså. Behöver jag säga att vi i princip vände i dörren?

MEN! De hade fläder. Mmmm, lukta som hemma ju.
 Utsiktsstopp.
 Vandrade runt bland tebuskarna ett tag
 Madupatty dam
 Här var det tydligen väldigt viktigt att stanna och ta bild på... gräset? Fattar det fortfarande inte.

Kundaly
Odling av morötter, kål och sånt där ni vet.
Kanske tittat på aningens för mycket blad idag. Hoppade ändå över typ halva turen eftersom rida på hästar och elefanter inte lockade alls.

En sån där dag

Publicerad 2014-01-06 13:29:02 i Indien,

Vi har inte gjort något alls idag. Synd för er, då det blir en lite tråkig blogg. Men vi har sovit kasst i natt båda två så vi är väl inte direkt på topp och pallade inte kolla på teodlingar och vattenfall. Tog istället en promenad i Munnar, käkade lunch och gick hem och vilade nu i eftermiddag. Lite bilder har vi i alla fall lyckats ta, titta och njut.

Munnar

Publicerad 2014-01-05 15:56:11 i Indien,

Vi fryser! Strumporna och tjocktröjan är på men det får nog bli långkalsonger imorgon kväll. Kom fram vid 4 idag och förutom att det har varit lite smådrygt så har det gått fint. Ätit en snorbillig middag ikväll. Känns som vi kommer hänga där jämt. Har inte mycket mer att berätta just nu så vi hörs imorgon!

On the road

Publicerad 2014-01-05 06:10:00 i Indien,

Nu är vi på väg mot Munnar! Blir en riktig bussåkardag detta. Först stopp i Kochi och sedan på bussen uppåt ett par timmar. Kommer alltså bli lite kyligare än här nere men det ska tydligen vara väldigt vackert bland teodlingarna. Det kommer antagligen bli lite klurigt att blogga men vi hoppas på lite connection. Vi har ingen aning om hur länge vi ska stanna. Får helt enkelt se hur vi trivs. Men vi har inte bråttom och det är skönt.
 Resten av gårdagens bilder kommer här:

Grabbsen badar
 Hemmabygge?

Ännu en fin solnedgång fick vi se.

En massa grönt

Publicerad 2014-01-04 18:14:48 i Indien,

Hajjj på er!
Nu ligger vi i sängen i Alleppey och är dödströtta och jättemätta. Båtfärden idag har varit väldigt vacker och intressant men också väldigt lång. Paus för lunch och te annars har det tuffat på sakta men säkert. När vi gick av för tepaus köpte vi det enda som fanns i matväg. Det såg exakt ut som gula tuggben för hundar. Och guess what.. det smakade så också. Inte för att vi smakat på riktiga tuggben men det känns som det räcker med att gå in i djuraffären hemma för att kunna jämföra. Men det var i alla fall skönt att sträcka på benen. När vi äntligen kom fram till Alleppey var vi lite frusna, trötta och i behov av riktig mat. Blev såklart attackerade av män som ville att vi skulle komma och bo innan vi ens kommit av båten. Blev smått irriterade, tog en minut för andning och hängde med en indisk grabb för att han var trevlig och hade bra tålamod. Hade gått halvvägs när hans kompis kom på moppe och sa att det redan var fullt. Det är luuuugnt sa han, jag vet ett annat ställe! Jahapp inte mycket att välja på. Gick in bland buskar och hus och han gick lite vilse. Han kläckte fnittrande ur sig:" ja jag rökte på lite innan så det är därför jag går fel. " Vart hamnar vi nu tänkte vi... Men det blev riktigt bra! Fick sista rummet för en billig peng, fritt wifi och sedan det bästa av allt:  " kom vid 9 så lagar mamma mat åt er" halleluljah moment! Kastade in väskorna, upptäckte att de andra två paren som bor här är ytterst trevliga och åt sedan på tok för mycket av mamsens mat. Det finns endast tre rum med ett gemensamt kök och vardagsrum. Vad man än vill ha så får man det - öl, frukt, mat, te och kaffe och ja.. vi kunde inte hittat bättre. Är ni någongång i Alleppey i framtiden så bo på Alleppey 3 palms guesthouse och känn er som hemma!
 En skadad Hanna! Hon stoppade in armen i takfläkten, INTE att rekommendera kan jag si. Inte lätt med bara en arm och två ryggor vars.
 Fina pippisar som inte är lätta att fånga på bild. Fast kingfishern är värre, den går inte att fånga alls.

Tvättning pågår

På båten. Suttit så här större delen av dagen. Snacka om träsmak i arslet
Husbåt!

Del två av bilderna får ni till morgonkaffet

på båten

Publicerad 2014-01-04 05:55:00 i Indien,

Morning!
Klockan är 10.25 här hos oss och vi sitter just nu på båten som vi ska spendera hela dagen på och som ska ta oss till Alleppey. Hoppas på att äggen vi åt till frukost varar länge men för säkerhets skull har vi som vanligt fyllt väskorna med mat. Ska vara framme vid 18.30 ikväll så vi hörs då och har förhoppningsvis en massa bilder att visa.

Kollam

Publicerad 2014-01-03 15:01:14 i Indien,

Tjena
Vår dag började vid 7-tiden i morse. Gick ut för frukost och gubben på caféet sa att det bästa tåget till Kollam gick 10.30. Inte bra, vi som tänkt åka tidigare. Gick hem för att packa ihop det sista och åka till tågstationen direkt ändå. Tog det dock lugnt och mitt i allt kom han som vi hyrde vårt rum av och började snacka en massa. Slutade med att vi skulle få skjuts till tågstationen och 10 min senare kom hans kompis med bilen. Efter ett tag började vi fundera på vart fan vi var på väg egentligen. Varkala är inte så stort och vi trodde ju att vi visste ungefär hur långt vi skulle åka. Frågade hur långt det egentligen va kvar till stationen. "Stationen ?! "  varpå de börjar tjattra på malayalam. 30 sekunder senare gjorde vi en u-sväng och körde hela vägen tillbaka, genom stan och ut på andra hållet. KANONKUL. Fram kom vi i alla fall och bra gick det och schyssta grabbar va det men det kunde ju gått lite fortare kanske. Speciellt eftersom vi var ombord på tåget en bråkdel av tiden vi spenderade i bil.
I Kollam åkte vi direkt till boat jettyn. Såklart missat den båten som vi ville ta. Fick tänka om igen. Det var dags för lunch och skaffa boende. Bokade båtbiljetter till morgondagen istället. Boende var sådär kom vi snabbt fram till och nu betalar vi långt över budget. Men å andra sidan har vi sköna kuddar, en mjuk säng, täcke, handduk och tv. Ren lyx med andra ord. Det har tagit en evighet att skriva detta för att vi har HBO på och det är kill bill vol. 2. Till den äter vi indiskt snacks. Najs.
Bild från förra veckans guttis.

väldigt oinspirerat inlägg från planeten mars

Publicerad 2014-01-02 15:24:58 i Indien,

Allt idag har varit knas. Vi är knas idag. Har bokat flygbiljetter nu igen, den femte denna veckan. Nu var det definitivt de sista dock. Biljetterna hem. Har vi någonsin varit ute i så här god tid innan? Antagligen inte.
Bjuder på en sån där totalt oinspirerande solnedgångsbild. Dags för lite sömn känner vi. Hajpo

slappedag

Publicerad 2014-01-02 08:49:53 i Indien,

Klockan är 13.00 här hos oss och vi har precis ätit frukost. Det var ju egentligen meningen att vi skulle åka härifrån idag men vi har sovit 4h på två dygn. Alltså många drinkar och lite sömn. Dessutom har vi gott om tid på oss att göra allt vi tänkt så vi tar tåget imorgon istället. Dagen igår var lugn, gjorde inte många knop. Kvällen spenderades med trevligt sällskap och mat innan vi drog vidare. Ja, ett riktigt trevligt nyår helt enkelt!
Idag ska vi inte göra ett dugg, inte ens gå till stranden. Skönt att bara hänga i skuggan lite. Det ultimata hade ju varit en hängmatta...

NYE 2013

Publicerad 2014-01-01 12:42:28 i Indien,

Vi började kvällen med att avnjuta en buffé och vars en kingfisheröl på restaurangen som ligger precis bredvid oss. Rakt genom buskarna med andra ord. Mycket folk och mycket mat. Dock blev vi mätta på tok för fort. Sedan var det dansuppvisning i trädgården. 5 grymma killar dansade bollywooddans. Hängde kvar i trädgården, drack öl och drinkar och socialiserade oss med de andra. Stötte på två trevliga Londonbor som vi hängde med resten av kvällen. Sprang genom buskarna för att gå på toaletten mellan varven och tog även en liten stroll för att se vad som hände på de andra restaurangerna och barerna. Men det var definitivt mest drag där vi var från början. Vid tolv vässade vi armbågarna och ställde oss i den kaotiska hemmasnickrade baren för att få vars en drink. Gick ut vid klippkanten för att se de smått obefintliga fyrverkerierna. Blev förvånade över de få fyrverkerierna men det gjorde egentligen ingenting. Vi var glada ändå. Det var många sura vakter med kofösarpinnar ute under kvällen. Det underliga är att vi turister för göra lite som vi vill medan indierna själva inte ens får komma in på dansgolvet utan att betala ett grymt överpris. Gick tillbaka igen och köttade på dansgolvet till 02.30 då polisen stängde ner stället. Det startade dock igen efter 5 min men det tog inte lång tid innan det stängdes igen så vi gav upp. Efterfestade lite på Simons (en av Londonborna) balkong och kom hem vid 4.30 inatt.

Taggade
Dansarna

Happy girls
De pyttesmå fyrverkerierna

Om

Min profilbild

Två vänner från Österlen vars största intresse är att utforska världens alla hörn och magiska platser. Pluggar vanligtvis på AUT, Nya Zeeland men befinner oss just nu i Hong Kong för en utbytestermin. Väl bemött!