Boten Anna - festen är dvs igång

Publicerad 2013-12-31 14:36:54 i Indien,

När vi kom gåendes mot vår lilla hydda nu i eftermiddag efter att ha varit på stranden hade restaurangen inill oss börjat värma upp ljudsystemet rejält. De spelade svensk musik a la 2005, nämligen vår allas favorit Basshunter med Boten Anna. Visserligen på engelska, men ändå. Nu har de dock bytt till Indisk kvitterpinnemusik. Vi vet ännu inte riktigt vart vi ska gå. Vi ska nog testa mer än ett ställe. En sak som är säker är i alla fall att vi kommer få daunsa. Äntligen lite fart!

Hoppas att ni får en ytterst trevlig kväll,
VI ÖNSKAR ER ALLA ETT GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!

Sista dagen 2013

Publicerad 2013-12-31 05:46:17 i Indien,

God morgon!
Sitter nu och har precis ätit frukost. Ska snart hem och förhoppningsvis få tillbaka tvätten och sedan gå ett par kilometer till en ATM. Om vi orkar i värmen alltså. Helst ska vi hitta en lite mer välsorterad affär på vägen också. Vad denna dagen och framför allt kvällen kommer bjuda på visste man inte riktigt. Det enda man visste är att det kommer innebära öl och drinkar i massor ( därav Atm-turen haha!)
Indierna badar.

Nyddor i solnedgången

Publicerad 2013-12-30 18:22:00 i Indien,

Tjenixen! Ännu en dag på playan är avklarad och vi börjar känna oss rätt trötta på semester nu. Blir lagom att åka härifrån efter nyår. Vi har även lämnat in tvätt idag. Fick gå runt hur länge som helst och leta tvättställe då alla skulle envisas med att ta betalt per plagg istället för kilopris. Det hela slutade med att vi fick gå hem och plocka bort ett antal plagg. Blir svindyrt annars. Bara underkläder är ju över 20 plagg liksom.

Ikväll satte vi oss för att kolla på solnedgången. Tänkte att "nu ska vi inte ta massa bilder bara för att, vi väntar tills den blir riktigt fin". Jo men hallå alla hjärnceller. Vi tog alltså ingen bild alls på spektaklet. Men så var den inte så värst fin heller. Vi köpte i alla fall rostade jordnötter för 2 kr. Alltid nåt!
Le beach
Smarthuvudena själva i en och samma bild, det ni!

Denpasar to...

Publicerad 2013-12-30 08:17:02 i Indien,

... SEOUL!
Nu är det klart. Vi ska alltså till Sydkorea! Vi är supertaggade på detta och den 28 februari flyger vi från Bali via Shanghai. Vi har verkligen velat fram och tillbaka om vad och vart vi ska göra efter Indonesien. Det har varit Tokyo ( som båda har på topplistan), Vietnam, tillbaka till Hong Kong, resa in i Kina, Taiwan och så Sydkorea. Vridit och vänt på för- och nackdelar. Uppenbarligen har det inte hjälpt eftersom Seoul är SVINKALLT under feb-mars och kyla är ju inte vår grej. Men vi har ju fler långkalsonger än shorts med oss i ryggsäckarna (ja, hur tänkte vi där?!) och även mössa och vantar. Så när vi tänker efter kommer det nog ändå blir så nedrans bra och det ska bli så förbaskat kul! Denna resa blir helt enkelt inte lika lång som den förra men oj vad vi ser fram emot allt som komma skall.
Liten liten del av gårdagens fångst. Glömde fota den lilla hajen dock och när vi gick tillbaka va den halvt uppäten och inte lika kul att fota längre. I detta nu sitter Hanna och googlar på streetfood Korea och vi dreglar.

samma samma

Publicerad 2013-12-29 18:08:20 i Indien,

Vi har inte mycket att skriva idag. Våra dagar ser likadana ut nu och ja.. det finns helt enkelt inte mycket att berätta om. Planen är att stanna här till den andra januari och då ta oss till backwaters ett par dagar. Imorgon ska vi troligen köpa två flygbiljetter till, wohooo!

Egentligen skulle ni ha fått se en bild på en jättefirre här men då vårt internet är lika snabbt som en förlamad katt blir det ingen.

Julkrubbor och annat trams

Publicerad 2013-12-28 19:30:28 i Indien,

Dagen har i stort sett varit som vanligt här. Tog sista badet vid 17.30 idag och gick sedan och köpte chips. Ytterst händelserik dag.
Nu har vi precis kommit hem efter en riktigt smarrig middag. Bytte restaurang för att kunna få daiquiris till efterrätt. Yummy! Satt och njöt ute en lång stund av detta plus massor av prat om allt möjligt. Riktigt skön kväll.
Mango & banan, precis som vi vill ha det.
Så här piffiga är julkrubborna i Indien :)

Tickets to...

Publicerad 2013-12-28 07:02:47 i Indien,

Nu har vi då fått tummen ur och bokat lite flygbiljetter. Ett par dyra jävlar blev det tillslut. Har ni några gissningar på vart vi kan tänkas åka efter Laos? Vi ska *trumvirvel* till Indonesien. Japp. Efter många om och men har vi bestämt oss för att åka tillbaka dit för att bl.a. utforska Lombok.
Bild tagen från frukostrestaurangen. Nu får vi nog gå och köpa solkräm och sen inta beachen. Hörs senare.

Masala

Publicerad 2013-12-27 18:05:33 i Indien,

Nu ligger vi skyddade i sängen under vårt myggnät. Utanför hörs ödlorna och fåglarna och alla andra mysiga (och mindre mysiga) djur man kan hitta här i krokarna. Till de mindre mysiga hör t.ex. fladdermöss. När vi vädrade ut rummet ikväll efter middagen så var det nära att en jäkel flög in. Värre än mygg det! Vi har, som ni förstått, legat på stranden hela dagen. Gick först och köpte oss en lakanliknande sak att ha att ligga på. Och tur var det. För att hyra solstolar eller parasoll var omöjligt och vad vi förstod sketadyrt. Så vi har legat och svettats i solen idag och vi har inte bränt oss. Fantastiskt. Ikväll blev det chicken tikka masala till middag. Med de godaste rotibröden hittills som tillbehör. Ja förutom det obligatoriska riset då.

Varje kväll sätter de ut sånna här mysiga lyktor, eller vad man ska kalla det, på "vår" gata. Jättefint!

Lunchpaus från steket

Publicerad 2013-12-27 10:55:24 i Indien,

Vi har precis käkat lunch. Kl 15, det är vår normala lunchtid om ni undrar. Tog vars en jättegod färsk fruktjuice till. Kan unna oss det nu när mat/dryck är billigare än i Kovalam. Vågorna är lite mer snälla här också. Man kan ligga och plaska i vattnet huuur länge som helst utan att det känns som en nära döden upplevelse.

Wifit är för slött här på restaurangen så ni får klara er utan bild så länge!

Varkala

Publicerad 2013-12-26 13:11:59 i Indien,

Hej på er där hemma!
Sitter nu på vår nya terass bland palmerna i varkala. Kl 08.50 hade vi gått upp för den långa backen och hoppade på bussen tillbaka till Trivandrum. Fick en tjusig buss med AC denna gången som nästan såg ut som en helt vanlig stadsbuss. Väl framme i T frågade vi en glad och snackesam gubbe om vilken av alla hundra bussar vi skulle ta. Han visade oss vägen så noggrant att han själv gick på bussen tills vi satt ner i sätena. Are you happy? Frågade han innan han tillslut gick av bussen. Var framme vid 11.30 och sedan började vi boendejakten. Gick ändå ganska smärtfritt och nu bor vi lite bakom själva huvudgatan vilket vi tycker är jätteskönt. Satte oss på en restaurang för en svalkande vattenmelonsjuice (äntligen) och googlade på lite allt möjligt. Vi behöver väldigt snart fatta en hel del beslut om vart vi ska åka efter Laos och köpa typ 4 flygbiljetter. Minst. 3 av dem kommer ju säkerligen vara med lovely air asia.
Nuvarande hemmet, nummer 28 i ordningen. Vi har barngrind för säkerhets skull.
Satte upp vårt myggnät då de små djävlarna har inte mindre än två myggluckor in. Fritt fram alltså.

Hello to the queen

Publicerad 2013-12-25 18:54:52 i Indien,

Full fart har det varit på stranden idag. Den invaderades tidigt på morgonen av indier och båtar. De galer, dansar, badar och äter glass. Helst ska man ha en crickettröja och en tomteluva på sig och gärna dricka öl i vattenbrynet och slänga glasflaskan i havet. Därför har det inte varit lika behagligt på stranden idag. Var omringade av människor hela tiden. De som hade de två solstolarna bredvid oss var ungefär 20 pers och lika många ungar. Stranden ser numera ut lite som en soptipp. Lagom fram på eftermiddagen kom vi på att vi faktiskt har en pool... så jäkla smarta är vi. Varför la vi oss inte där?!

Kvällen har bjudit på en riktigt god middag. Kyckling, sås, grönsaker och potatismos, öl och en hello to the queen som är vår favoritefterrätt här i india. Helt perfekt! Sedan bar det av hemåt för att packa ihop ( tog max 2 minuter) och så har vi sett lite på svt play. Funkar som vanligt sådär. Imorgon ska vi upp tidigt för att vara oss och åka till Varkala. Nästa strand alltså, ca 6 mil härifrån.
Tidigare på dagen var det fullt med båtar som körde fram och tillbaka. Ingen bra kombination med att det var smockat med folk som badade. Det hela resulterade i att de körde på folk i full fart på väg in. Kan säga att vi inte badade efter ha sett det!

Söta lilla frukttanten! Vi har köpt frukt av henne varje dag och så fort hon ser oss så vinkar hon glatt. Idag fick vi dessutom en extra tallrik bananer då mangon var lite bristvara idag och vi inte fick lika mycket som vanligt. Blev väldigt mätta.

Julamiddag

Publicerad 2013-12-24 19:23:07 i Indien,

Ough, nu är vi mätta! Trots att kvällens trerätters julmeny inte riktigt föll oss i smaken... Ölen smakade fint som snus i alla fall. Vad vi åt? Till förrätt fick vi kyckling- och löksoppa och några friterade bollar. Till huvudrätt kalkon i gegga med sötpotatis, ris och vitlöksnaan. Och den fantastiska efterrätten var en speciell dessert från kerala. Det var typ kokta nudlar i varm gräddeochskiratsmörsås. Ja ni hör ju själva. Ganska speciell julmiddag. Men vi är nöjda ändå och har haft en mysig julafton!
Såhär glad var Hanna när hon pratade med sin mor och far!
Dagens strandvy. Fick byta solstolsuthyrargubbe idag, vår vanliga var nog julledig. Men den nya var så jäkla kass. Trots att han flyttade runt på vårt parasoll flera gånger fick vi ingen skugga.
Maud och töser.
Efterrätten. Den ser till och med äcklig ut. Pi katten.

GOD JUL

Publicerad 2013-12-24 04:51:29 i Indien,

God jul till er alla!
Vi har börjat denna morgon med jullåtar från spotify i sängen. Antagligen så hör hela kvarteret när vi skrålar med. Denna julen är extra jobbig. Vi saknar alla nära och kära lite för mycket. Vi saknar att sitta där hemma och bara mysa och äta julgodis, pepparkakor och köttbullar. Vi vet inte riktigt varför men antagligen för att det är så längesedan vi firade jul på riktigt. Egentligen har vi inte hemlängtan, för vi vill ju inte hem. Bara de där stunderna just över denna dag som hade varit fint nu.
Årets julkort, med en stor dos humor.

Red bananas

Publicerad 2013-12-23 17:58:03 i Indien,

Ännu en dag på stranden avklarad och nu har vi helt plötsligt bara 2 dagar kvar här i Kovalam. Den 26e styr vi nämligen kosan mot nästa strandhåla som är Varkala. Tiden har gått så grymt fort! Hoppas nästa strand är lika bra. Eller helst bättre. Med lite mer fart så vi får ett festligt nyår t.ex. Det mest spännande som hänt idag är att vi testat röd banan. Det var gott. Sött och gott. Annars är våra dagar här inte så händelserika. Vi har det för jäset helt enkelt. Vi har verkligen kommit in i vacation mode nu, härligt. Bränner oss på nya ställen varje dag trots att vi är under parasollet hela tiden. Det enda vi saknar är vattenmelonsjuicen. Och våra pärisar och syskon ibland.
Här har ni sängen. We know, amazing....

Invasion

Publicerad 2013-12-22 18:54:16 i Indien,

Hallå i stugorna! Vi har som vanligt legat på stranden hela dagen. Snart är vi pepparkakor höhö. Vid halv 5-tiden tog vi dock en promenad till ATM-maskinen och supermarketen i byn. Skönt att röra lite på kroppen. Kan ju inte sega ner oss fullständigt bara för att vi råkar vara på stranden. De där musklerna vi byggde upp under trekkingen är i alla fall bara ett minne numera. Tragiskt.
Grannstranden har invaderats av indiska turister. Sanslöst med folk!
Värre än att hitta parkering på Kiviks marknad.

fjärde advent

Publicerad 2013-12-22 06:21:52 i Indien,

Precis krängt en lagom stor frulle och snart ska vi hoppa i arabiska havet. Fast vi är lite rädda för maneterna. Hörs mer sen, hajpo!
Här bor vi :) ni ska få se mer sen. När vi har städat alltså. Det ser ut som ett bombnedslag just nu.

Kingfisher

Publicerad 2013-12-21 18:23:41 i Indien,

Hoi!
Haft ännu en jäsedag med mango, bad, en bok, mat och öl. Inte så tokigt ändå. Vi har varit lite mindre rastlösa idag än igår men strandtennis hade ändå varit ett plus om vi hade haft. Gubben som har hand om solstolarna är ju en riktig stjärna förresten. Så fort han ser någon indier med en kamera riktad mot de som solar eller om de drygar sig så skriker han på dem. Yes, hos honom kommer vi vara hela veckan. Är dessutom skyldiga honom pengar för det råkade ju va så att vi inte hade tillräckligt idag (mest för att de inte vill ta emot större sedlar, vilket är det enda som kommer ut ur en atm såklart).

Nu ska vi se två avsnitt av julkalendern. Ja, man får se två avsnitt när man är på avsnitt 7 och det är den 21:e!

Hade som vanligt dis i morse, skönt tycker vi.
Fiskedags. Männen höll på med att dra in och fånga fisk heeela morgonen. Det tog en evighet men var ganska intressant att se på. Verkar vara en jobbig teknik dock, involverar ca 35 män för detta nät.

Fishy fishy
Det är ganska strikta regler på alkohol i Kerala. Som vi har förstått det är det svårt att få alkoholtillstånd men det problemet löses ju lätt genom kaffekoppar och tidningspapper runt flaskorna.

Bränt fläsk och fredagsmys

Publicerad 2013-12-20 18:24:05 i Indien,

Den där lilla morgonpromenad vi skulle ta blev till en stor morgonpromenad. Vi gick nog i mer än en timme, vi var mer än redo för frulle när vi väl hittade tillbaka till vår strand. Efter frukosten intog vi stranden. Och trots att vi har spenderat 90% av tiden i skuggan under parasollet har vi bränt oss båda två. Skills. På tal om skills så har life guarden varit på uttryckning idag. Han skulle rädda en kille som gått för långt ut men snabbhet var ju inte hans starka sida om man säger så. För innan han kunde springa i vattnet var han tvungen att ta av sig kläderna och lägga dem i en fin hög på stranden. Som tur var fanns det surfare i närheten som kom till undsättning för killen i nöd. Ikväll har vi haft svennigt fredagsmys med chips på terassen. Fast egentligen vill vi inte sitta där ute längre. Receptionisten kommer och snackar med oss heeela tiden. Helst pratar han om feta saudiarabiska kvinnor.

Kvällens middag; ris, masala och naan. Standard. Vi skulle nog kunna leva på naan.

Efterlängtade bilder?

Publicerad 2013-12-20 04:15:03 i Indien,

Godermorgon! Vi är redan på språng. Nästan. Forsan sitter där inne och syr på sina shorts och jag bloggar ute på terassen. Bilderna laddades upp på ett kick här ute, signalen har nog svårt att gå genom väggar... Vi tänkte börja dagen med en liten walk längs stranden och sen käka den där monsterfrullen vi skrev om igår. Blir nog bra detta, hörs senare!

Lighthouse beach
Hon som syr, så hon slipper hålla upp sina shorts med trådar (y)

Kovalam

Publicerad 2013-12-19 18:08:59 i Indien,

Sitter och tittar på vår inneboende, en liten söt gecko! Bästa vännen man kan ha här borta, de äter ju alla små kryp och mygg. Helt perfekt. Dessutom låter de mysigt om nätterna.
Efter lunchen idag tog vi på oss bikinin och badade i vågorna hur länge som helst. Hade sand överallt sen och fick bannor av herr life guard för att vi varit ute på det "farliga" området. Vattnet gick oss till midjan men vågorna var rätt feta. Indierna själva leker ju endast i vattenbrynet. Har ätit massor med mat idag, åt till och med kyckling! Vi brukar annars hålla oss till veg, är oftast godast så. Imorgon satsar vi på en megafrulle och banan shakes och vattenmelonsjuice, mhhmmm gott. Egentligen tycker vi att det är dyrt här, 20 spänn för en middag är ju dubbelt upp mot vad vi brukar betala.

Förresten så har Hanna blivit kompis med chefen här på stället idag. Vi hade tydligen gått rakt förbi honom uppe i byn och ville inte ha hans fula visitkort. Så när han fick höra att vi flyttat in här så kom receptionisten springandes med telefonen : det är luuugnt, det är bara chefen som vill snacka lite.
Ehhh.. pinsamt. Första frågan var ju såklart varför vi inte hade velat prata med honom innan. Men efter lite smörande och så så var allt fint ändå. Sedan dess har receptionisten hängt på vår terass 4 gånger och snackat skit och när han inte hade mer att säga så stod han ändå kvar och glodde en stund till.

Bild fungerar icke. Kanske annan dag. Adjökens.

Vacation mode activated

Publicerad 2013-12-19 07:31:36 i Indien,

Shortsen är på, bikinin ligger redo och väntar, vi har ett badrum som är så stort att vi kan ha party där inne och stranden ligger 20 meter bort. Vi betalar ca 420 SEK totalt för att bo här i en vecka. Rätt nöjda om man säger så. Att ta sig hit var varken svårt eller jobbigt. Tog en tuk till busstationen, hoppade rätt på bussen och 20 min senare var vi i Kovalam. Är lite sletna av de senaste veckornas flängande så det känns riktigt skönt att vi äntligen har kommit till ett ställe där vi kan stanna längre än två nätter. Bilder får ni vänta lite till på. Ungefär tills efter vi käkat lunch och kollat in stället ordentligt :-)

Kerala

Publicerad 2013-12-18 17:20:05 i Indien,

Det har varit en riktigt svettig dag här. Strålande solsken och klarblå himmel. Lite för varmt för att gå runt mitt i stan utan paraply eller annat solskydd. Så därför har vi nog haft rekordmånga drickapauser. Vi har mest rört oss i området där vi bor, inte sett speciellt mycket kul. Städer i Indien är ingen höjdare men imorgon bär det av mot stranden! Åh så skönt det ska bli. Just nu ligger vi och tittar på HBO och Hanna äter upp cocoa popsen som vi egentligen skulle ha till frukost, jag själv äter upp mariekexen som vi egentligen skulle ha som färdkost och myggorna äter på oss. Så kan det gå!
La stada.

Trivandrum

Publicerad 2013-12-17 17:44:44 i Indien,

16.30 kom vi fram idag. Det tog ju aningens längre tid än vi tänkt oss. Väl framme så visade sig att det inte var så lätt att skaffa sig ett rum. Det finns gott om boende men det var fullt överallt! Vi hade ändå tur och fick nog ett av de sista rummen i detta området för en helt ok peng ändå. Tur att de har säkerhetsvakter som vinkar in en. In på rummet för en snabbdusch och sen helt plötsligt hamnade vi på bio. Trillade in där 20 min innan hobbit började och ja.. vi fick ju prioritera. Mat eller film? Hade inte ätit mer än en fluffig söt bulle sedan frukosten kl 8. Men det blev film. Salongen var den fattigaste vi sett men jag vet inte om någon sett Hobbit för mindre än 6 kronor? Bilden och ljudet var ändå bra när det startades och vi fick faktiskt tag på en liten plastpåse med popcorn och en juice till det hela. Efter filmen hittade vi ganska snabbt lite ris. Killen gjorde en hel wokpanna åt oss och vi åt upp vartenda korn och hela deras ketchupflaska. Syltna tjejer. Nu ska vi sova lääääänge. Sovmorgon imorgon har vi bestämt. Alltså 08.30.

Det går sådär...

Publicerad 2013-12-17 08:40:22 i Indien,

Hej! Det går inte så bra för oss idag haha. Gick till busstationen kl 9.30 för att haffa en buss till Trivandrum. När vi kom dit fick vi veta att bussen gick 11.30. Jahapp, bara att vänta. 11.45 kom den och vi hoppade på. Nu är klockan 13 och vi har inte ens tagit oss en mil från Kanyakumari. Världens bilkö sitter vi i. Tuktuks och mopeder och bussar överallt och det står still. Jättestill. Vi får väl se när vi når vårt mål, det ska ta drygt 3h egentligen. Dessutom vet vi inte om vi kan blogga när vi kör över gränsen till Kerala, har fått veta att simkortet bara gäller i Tamil Nadu.

Obeftintlig solnedgång

Publicerad 2013-12-16 17:24:48 i Indien,

Hoho idag är det minsann 2 månader sen vi lämnade Sverige och det har vi firat med... eh... att äta extra mycket stekt ris!? Nej. Men vi har kollat in Gandhi memorial-stället, kyrkan och vägrat ställa oss i båtkön. Den var flera mil lång och att köa i flera timmar utan skugga är inget alternativ så vi sket i det. Tog en siesta på rummet i eftermiddags och sen tog vi oss ut för att se solnedgången men det var ett tjockt molntäcke i vägen så den var inte så vacker. Man såg den inte alls faktiskt. Men det gjorde inget, det var rätt skönt ändå att bara sitta där och titta i det precis lagom varma vädret.
Utsikten från vårt fönster.
Alla kollar på det "fantastiska" mötet mellan 3 vatten, som egentligen inte alls syns.

Frullejakt

Publicerad 2013-12-16 04:34:16 i Indien,

Vi vaknade upp i ett soligt rum idag. Det är så himla mycket lättare att gå upp då. Många av de andra ställena vi bott på har varit lite som grottor - mörka och småfuktiga. Ska ta vars en dusch nu och sen ska vi ut och leta efter frukost. Känslan säger att det kommer bli lite knivigt att hitta något som inte bränner sönder våra gomar. Eller något som ens är gott för den delen, indisk frukost är konstig.

Kanyakumari

Publicerad 2013-12-15 16:08:28 i Indien,

Tjenahejsan! Nu är vi människor igen efter dagens bussfärd på dryga 5h och runt 230 km rakt söderut. Maxhastigheten för den lille gröne bussen låg på 75 kh/h. Det blir ju lite sådär med mat när man sitter på en svettig buss. Och inte blir det bättre när hålan man kommer fram till inte har någon ordentlig restaurang som kan servera ordentlig mat. Vi har kommit fram till att man måste gå till hotellrestaurangerna för att hitta något vettigt. Fast inte innan klockan 7, för det är då alla ställena öppnar. Men som tur var lyckades vi hitta ett ställe innan 7 ändå.
Imorgon ska vi ta en tur ut till denna lilla holme. Är den största turistattraktionen här. Ska kosta 30 öre att ta båten ut haha.

Det var nån festivalliknande grej i stan och var 50e meter satt det en jättehögtalare som sände ut det fantastiska ljudet av en sjungande kvinna med gäll, pipig stämma. Det gjorde så fruktansvärt ont i öronen!

Tempel så det sprutar ur öronen

Publicerad 2013-12-14 16:55:41 i Indien,

Tjenis! Efter frullen idag tog vi oss en liten promenad till närmsta supermarket. Inhandlade lite färdkost, vi ska ut och åka buss igen imorgon nämligen. Till Kanyakumari längst ner på södra tippen av Indien. Det var gassande sol och vi gick ut utan solkräm. Äktablondiner.se. Sen hade vi lite problem med vad sjutton vi skulle roa oss med och käka lunch någonstans. Men till slut bestämde vi oss för att ta en tuk till tempelområdet och hoppas på att vi hittade någon ok restaurang. Det gjorde vi. Typ. Den var ju billig i alla fall! Tog sen en tur på templet men vi har sett så många tempel nu att det är tråkigt. Alla ser ju likadana ut dessutom. Ikväll har vi packat och nu hittade vi precis The Hobbit på en av filmkanalerna. Lite plåster på såren för att vi inte fick se tvåan på bio.

Kön, nej köerna, in till templet var milslånga.
Fast det var rätt fint ändå!

Produktivt

Publicerad 2013-12-14 05:50:36 i Indien,

God lördag på er! Gårdagen blev inte riktigt som vi hade tänkt oss... Vi ville se Hobbit på bio och hade googlat fram att det fanns ett nybyggt shoppingcenter med stor bio på gångavstånd från hotellet. Perfekt tyckte vi, det var ju bara det att när vi kom fram så var shoppingcentret jättefattigt och bion fanns inte ens kvar längre. Vi käkade en ganska oinspirerande lunch där och sen gick vi hem och hörde med dem i receptionen var vi kunde hitta en bio med engelska filmer. Svaret vi fick var att det inte finns för alla filmer är på hindi eller tamil. Awesome. Istället hamnade vi i ryggläge i sängen och lämnade bara hotellrummet för att äta, helt ensamma dessutom, i hotellets restaurang. Tur hotellet är fint!
Den mycket vackra och fräscha tågvagnen.

Det kom en liten skur när vi skulle gå hem från mallet.

tidig tågmorgon

Publicerad 2013-12-13 07:13:51 i Indien,

Vi är minsann redan framme i Madurai och installerade på vårt rum! Tog tåget hit kl 07.15 i morse och det gick som smort hela vägen! Tog en tuk till tågstationen i Trichy, haffade biljetter och efter bara lite virrvarr hittade vi rätt tåg. Hade egentligen biljetter till den oreserverade vagnen men det stank så mycket piss så vi chansade och gick på en annan vagn för reserverade och satte oss så långt ifrån toan som möjligt. Gick ju fint, de kollade inte ens biljetterna :). Vid 09.45 var vi framme och nu ska vi strax ut på stan.

Sri ranganathaswamy

Publicerad 2013-12-12 17:13:00 i Indien,

Idag har vi varit runt en hel del. Sett på massa fina tempel och vandrat upp för 500 trappsteg för att se fin utsikt. Åkt buss för 40 öre. Gått långt för att hitta en bra supermarket. Ätit naan och flera lass med ris. Vi var även inne en sväng i kyrkan. Eller nej, vi tog två steg in genom dörren och sen gick vi ut igen. De hade målat hela insidan grisrosa, inte speciellt vackert alls.
Imorgon bär det av mot Madurai!
 Tempelelefant
 Herr präst (t.h) och hans polare
 Dörr som bara öppnas ett fåtal gånger per år och då är det enorm kö för att få gå igenom

Till höger om jättepölen bor vi :)
 Uppe på rockfort råkade vi tappa över en grej över staketet. Ja..what to do? Hoppa över och hämta såklart.
 Utsikt över Trichy
 Lovar mer bilder imorgon!

Trichy

Publicerad 2013-12-11 16:26:41 i Indien,

Haj.
Vilken dag vi haft. Det började med att alla i Pondy hade bestämt sig för att ta sovmorgon just idag och allt var stängt. Till slut hittade vi i alla fall lite bullar. Sen tog vi bussen till Villupuram. Kastade oss av den och på nästa till Trichy. Totalt 5h bussåkande. Vi brukar alltid ha väskan full med mat men just idag tänkte vi ju äta en rejäl frukost innan. Så lite kex och vatten blev vår lunch och egentligen åt vi inte ordentligt förrän vid 18-tiden ikväll. Tuktukchaffisen körde oss rakt åt skogen på fel håll när vi kom hit och att skaffa boende tog lång tid (som vanligt i den här jädra delstaten). När vi väl kommit in och insåg att varken eluttagen eller toan riktigt fungerade och magarna kurrade så var planen att åka härifrån direkt imorgon. Men nu har vi tänkt om. När vi sett det stora templet på avstånd och fått i oss mat så kändes det ändå helt okej.
Nu ska vi krypa ner, se en film, läsa lite om Legolas och sova.

Klibbigt

Publicerad 2013-12-10 13:38:16 i Indien,

Hittade trots allt både ett fint fik till frukost (förutom att huset bredvid halvt hade brunnit ner tidigt i morse) och fint lunchställe. Har väl mest strosat omkring och gjort inte så värst mycket precis som vanligt. Solen har gassat från klarblå himmel för första gången sen vi kom hit. Våra bleka näsor har fått en ny ton och bonabrännan vi kommer ligga inne med lagom till jul kommer inte vara nådig heller. Imorgon åker vi vidare till Tiruchirappalli som är rätt jobbigt att uttala och därför kallas Trichy.

Såhär "mysig" är stans kanal..

Gick in och kollade i kyrkan. Fulaste kyrkan vi sett någonsin om man nu får säga så.
Man kan köpa julpynt på gatan!
Igår var det inte lika soligt

Andra kvarter?

Publicerad 2013-12-10 05:30:03 i Indien,

Sitter och käkar frukost på en liten uteservering. Det ända stället vi hittade som hade öppet för frukost förutom Subway... Idag vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på. Vi får väl lulla runt i stan och se var vi hamnar.

Pondicherry

Publicerad 2013-12-09 18:33:36 i Indien,

Jahapp nu ligger vi i ännu en säng (nummer 22 i ordningen) i denna lilla hålan pondy. Kom hit vid 1-tiden men hade lite problem med att hitta ett boende som kändes bra. Pausade med lunch och mycket dricka. Sedan hittade vi hit och nu har vi ett lila rum med en riktigt helikopterfläkt. Gått runt i stan och ja... ingen hit alls! Luktar rutten fisk och piss och är riktigt omysig. Restaurangerna är så tråkiga att vi gick till affären och köpte curd och frukt nu ikväll och åt hemma. Den ska ju ha franska influenser men det ända som är franskt är gatusystemet. Jaja, ska kolla runt lite mer imorgon och sedan åker vi igen på onsdag.
Bilder funkar icke, ni får dem imorgon(kanske)

Bussssssss

Publicerad 2013-12-09 05:15:54 i Indien,

God morgon!
Vi har precis ätit ännu en stor och smarrig frulle på fiket rakt över gatan. Hela 10 sek fick vi stå ut med att betala per skalle. Snart ska vi börja traska iväg mot stora vägen utanför byn och hoppas på att det kommer förbi en buss till Pondicherry inom kort som inte är helt full. Hört att bussen ska ta 2h, hoppas det stämmer! Hörs när vi är framme! Hajpo.

Ologisk sten

Publicerad 2013-12-08 16:50:27 i Indien,

Vi har varit kulturella idag (och kommer vara det ett bra tag framöver, finns bara tempel i denna delstat). Efter en god frulle bestående av frukt, müesli och curd plus en tomat/ost-omelett traskade vi iväg till Strandtemplet. Templet är byggt runt 700 e.Kr. så det är ju rätt jävla gammalt om man säger så. Väldigt välbevarat är det dock trots att det ligger precis vid havet och det blåser sand och salt konstant. Därefter gick vi vidare till nästa sevärdhet; den helt ologiskt placerade stenen som inte borde kunna vara kvar där den är. Mitt i en backe alltså. Kollade även på en massa andra tempel och stenhögar där inne innan vi kände att det var dags för lunchpaus. Efter lunchen har vi inte gjort något speciellt. Suttit på balkongen och googlat en massa. Blivit lite klokare skulle man kunna uttrycka det.

Strandtemplet

Fanny försökte putta ner den. Men misslyckades.

Sånnahär jäklar, fast större, har vi som springer runt på guest houset. Den ena fräste och högg efter grannen och snodde hans läsk. Vi är numera livrädda för dessa bestar.

Nepal good and bad

Publicerad 2013-12-08 04:41:00 i Nepal,

Ett något försenat blogginlägg om Nepal kommer här. Trevlig läsning!

Vi kan ju börja med att säga att vi gillar Nepal. Starkt. Det var nytt, annorlunda jämfört med andra länder vi besökt och en riktig upplevelse med både positiva och mindre positiva erfarenheter. Det är ett väldigt turistvänligt land som skulle kunna passa alla. Men vi var rätt unga i gamet om man säger så. Vi är inte ett dugg missnöjda med något förutom då att vi inte har haft fru Fortuna med oss (men vi fick ju rätt mycket antibiotika :-)) och att vi fick lite väl mycket dötid pga att flygbiljettspriset skjöt i höjden medan vi var i bergen. Vi kan lätt säga att trekkingen är något av det bästa vi gjort. Någonsin. Så jäkla häftig känsla! Det var ju inte så dumt heller nu när vi flög över Chennai och såg på skärmen att vi var på 5000 m. höjd och kunde titta ut och säga, ja såhär högt upp gick vi. Trekking skulle faktiskt kunna vara vår nya hobby. Vi hade det grymt bra på alla sätt och vis och mycket av det har vi våra pågar Rajan och Deepak att tacka för. Nästan så vi saknar dem ibland! Men Deepak hade gömt en liten souvernir i Fannys ryggsäck som vi hittade i tisdags när vi skulle checka in. En citron som han plockade längs vägen en av de sista dagarna. Tur den inte möglat!

Nepal är ett väldigt billigt land att leva och bo i. Dessutom hittar man wifi överallt, något som vi väldigt gärna skulle vilja hitta i Indien med. Men det vet vi hur lätt det är... Mat är även det billigt och många rätter innehåller potatis vilket vi var mycket glada över. Kålen som också ingick i de flesta rätter var mindre rolig. Dal baht, deras nationalrätt, tänker vi nog aldrig äta fler gånger däremot. Inte för att vi tycket det var äckligt, utan för att vi blivit sjuka varje gång vi ätit det. Nu kan vi inte veta säkert att det beror på just det men man blir ju lite försiktig. Nepaleserna är på många sätt och vis ett mycket trevligt folk men de har lite grejer vi tycker de borde lägga av med. Som att slå på sina djur, framför allt sina hundar. Eller det faktum att de gör sina behov var och när de vill även om det är mitt inne i stan vid sidan av vägen. Nöden har ingen lag gäller verkligen i detta land. De är också duktiga på att loska och snora överallt. Gärna ska man harkla högt och grötigt och sedan loska. Och torka av snoret på husväggarna. Och sen vet de inte vem Zlatan är. Hallå!? Alla vet vem Zlatan är!

Trots alla avgaser och all skit i Kathmandu så är Nepal ett otroligt vackert land. Mycket tack vare bergen. Men också för alla färgglada hus och flaggorna som hänger överallt. Vi skulle gärna vilja åka hit igen och testa en annan trek.

Grabbarna lurade i oss dessa chilliapelsiner. Inte alls skönt i våra tomma magar!

snart middag

Publicerad 2013-12-07 13:35:52 i Indien,

Har suttit utanför vårt lilla rum och tittat på regnet och blåsten nu i eftermiddag. Ända tills vi började frysa häcken av oss dvs. Imorgon ska vi kolla in strandtemplet och lite sånt som finns att titta på här och sen på måndag så bär det av igen. Mot Pondicherry. Det kommer nog bli mycket åkande nu den närmsta veckan. Men vi har faktiskt planerat lite mer än vanligt. Nästan så man kan kalla det en resrutt. För på julafton SKA vi ligga på stranden med en öl i näven och fantisera om att vi var hemma hos nära och kära för en stund. Så är det ju bara.
Här är resten av dagens bilder:

Man kunde åka denna helt livsfarliga karusell eller skjuta med luftgevär om man hellre ville det. Märkligt att vi inte har det så på stranden hemma i svenneland.... eller?

Mamallapuram

Publicerad 2013-12-07 11:08:57 i Indien,

Har krånglat med internet i två dygn. Men nu får vi helt enkelt ha det så här. Hanna har fått offra sitt svenska simkort  för en månad framåt så nu är det indiskt nummer eller helt enkelt Fannys som gäller om ni vill ha kontakt. Annars så har vi ju hamnat i Mamallapuram idag. Var först in på frukosten kl 7 i morse och vid 12.30 var vi framme.  6 mil och 3h på bussen. Det tog en kvart bara för att köra ut från busstationen och 2h för att komma ut ur Chennai. Vi gillar förresten inte Chennai. Bara så ni vet. Känns bätte nu när vi är här i lilla hålan, normala restauranger och boende för en billig peng.
 Bild från Chennai och gårdagen. Såg på Hunger games och den var svinbra!
 På busstationen denna morgon. Fick betala dubbelt från hotellet och hit för att vi hade ryggsäckarna på oss. Too fat enligt konduktören (heter det så även på buss?)
 Mamallapuram!
Gick ner och kollade stranden. Trots att vädret är skit idag, blåst och duggregn, så badar indierna glatt.

sockerägg

Publicerad 2013-12-06 05:48:00 i Indien,

Här kommer de resterande bilderna som vi inte fick upp igår. Det har tagit 3h denna morgon, lite väl segt för 4 bilder.  Förhoppningsvis får vi eget internet idag så det ska gå lite snabbare. Blev glada till frukost idag när det fanns scrambled eggs. Ja, ända tills vi smakade på det. Hur tänker man när man häller socker på äggen?!!

Utsikt över Chennai från en takterass

Nu ska vi ut och åka tuktuk HAJPO!
Förresten.. har ni snö där hemma än? Hajpo2

barfotatempel

Publicerad 2013-12-05 18:05:36 i Indien,

Godkväll! Kan meddela att det inte bara är hos er det blåser idag. Även här är vindarna ganska friska. Men vi har ju ingen snö i alla fall. Nu ikväll tog vi oss en tur till Kapaleeshwar temple här i Chennai. Det kostade inget att gå in men vi var tvugna att betala för att låsa in skorna och sen fick vi betala för att ta med kameran in. Men templet var fett coolt. Sen gick vi en tur i området innan vi käkade och tog oss hem. Det är inte lika roligt att vara blond när man ska haffa tuktuk. Chaffisarna lurar oss så in i bomben på pengar då de vägrar köra på taxameter. De vet precis va de gör de jäklarna! Och det vet myggen med för den delen. Nastansonderbitna.nu

You know you are in India when...

Publicerad 2013-12-05 11:58:18 i Indien,

Välkommen till Indien, landet där maten fräter upp dina inälvor den första veckan. Fast det känns riktigt bra att vara tillbaka ändå! De vidriga lukterna, åka tuktuk och att behöva ta fram det där extra tålamodet varje dag. Fantastiskt :)
Mitt i vår frukost i morse kommer killarna som serverar med cocoa pops i två små skålar endast till oss. De såg nog att vi blev lite besvikna när de tog slut igår. Det gjorde hela vår morgon! Ibland är det bra att vara ljushuvud. När vi var i affären igår och kön kändes otroligt lång suckade vi lite extra högt och två sekunder senare kommer en dam och vinkar fram oss till en ny kassa och säger till gubben som hann före att han fick ställa sig längst bak.

Efter frukosten åkte vi lite lokalbuss. Tanken är att vi ska ta oss till Mamallpuram på lördag och vi kände att det skulle vara bra att kolla in vart vi ska åka och så. Åkte tillbaka och fixade biljetter till Hunger games som har premiär imorgon. Tyvärr blev det mitt på dagen eftersom det inte fanns några bra platser kvar på kvällsvisningen. Har även gått till ett antal elektronikshoppar för att kolla upp det här med internet. Tyvärr är det inte lika bra som i Nepal, där finns det Wifi överallt. Vi har i alla fall köpt en liten mekapär och imorgon ska vi fixa resten med pass och fotokopior och allt som behövs för att få köpa en liten usb..
Inte det lättaste att hitta på busstationen. Hindi är ju inte vår grej riktigt.
På denna lilla busstation går det ca 2000 bussar varje dag. Galet.

Escape

Publicerad 2013-12-04 15:54:25 i Indien,

Än så länge har Chennai inte imponerat på oss. Vad vi förstår så måste man åka tuktuk vart man än ska. Absolut inget ont om tuktuksen, för de är fantastiska, men det är lite tråkigt att inte bara kunna strosa runt lite som man vill och se vart man hamnar. Vi hamnade självklart på ett köpcentrum idag. Ett ganska fint sådant med affärer som t.ex. Vero Moda. Det mest färgglada Vero Modat vi någonsin sett. Men det bästa med stället var ändå bion där vi helt oplanerat (mja nästan i alla fall) spenderade en del av dagen. Det kostade hela 24 SEK för oss två att se på bio. Överkomligt, så att si. Filmen var rätt rolig men det roligaste var ändå när vi skulle köpa biljetterna... Innan vi ska slutföra bokningen och betala biljetterna säger killen något helt ohörbart. Först 3 gånger till Fanny och sedan flera gånger till Hanna. Men ingen av oss fattar. Till slut får han ta fram ett papper och visa oss. Då insåg vi att han bara ville upplysa oss om att det var 18-årsgräns på filmen haha. Så pinsamt att vi inte fattade!
Detta lilla juletåg gick runt en minst sagt exotisk version av ett julland. Tigrar och zebror hör ju kanske inte direkt ihop med de söta små husen.
Filmval pågår!
Efter filmen kände vi att vi behövde röra lite på oss. Vi köpte två lite väl stora popcorn idag kanske.... Men de varade hela filmen i alla fall! Promenaden gick runt köpcentrumet för vi kunde inte gå någon annanstans.

Chennai

Publicerad 2013-12-04 05:35:54 i Indien,

Tjabba!
Just nu sitter vi och har en väldigt indisk frukost på hotellet. Inte jättegott. Igår gick allting faktiskt rätt så smidigt. Vi har nog eget rekord på hur många säkerhetskontroller vi har gått igenom på en dag. Trots alla extra kontroller och annat man måste utstå i och på väg till Indien så finns det en positiv sak med indiska flygbolag - man får alltid mat och dricka i rikliga mängder utan att betala extra. Även om flygturen bara varar en timme. När vi kom fram till hotellet fick vi lite chock. Två rum, två badrum, plattv och en väldigt mjuk säng. Nu låter ju detta hur bra som helst men.. den ena duschen funkar icke, tvn är helt knas och internet fungerar sådär. Men sängen var faktiskt skön. Sov som stockar hela natten. Nu ska vi snart ut och utforska stan. Det vi såg från taxin igår verkade sådär. Vår största önskan är att vi hittar ett Maccas.

Sista dagen i Nepal

Publicerad 2013-12-02 16:13:16 i Nepal,

Åh OM vi är redo att boarda planet till Indien nu! Ryggsäckarna är packade, vi har provpackat våra sovsäckar så de är lätta att få ner och vi har gjort gång på alla nepalesiska rupier förutom 11. Taxin hämtar oss här och klockan 10 .40 lyfter vi. Fick precis ändrad avgångstid, typiskt Indien. Gott om tid på flygplatsen med andra ord. Undrar vad vi ska fördriva tiden med, flygplatsen är typ världens minsta.

Vi har inte direkt gjort något anmärkningsvärt idag. Tog en liten promenad i eftermiddags och hittade en bokaffär och råkade komma ut därifrån med ännu en bok. Nu släpar vi runt på 4 stycken...

Julkalendern

Publicerad 2013-12-01 16:44:59 i Nepal,

Hola! För första gången på 2 år kan vi kolla på julkalendern samtidigt som alla andra. Det är helt fantastiskt. Och den verkade ju faktiskt riktigt bra också, eller vad säger ni?

Har idag lämnat in ytterligare 6 kg tvätt. Var får vi all tvätt ifrån? Vi går ju liksom i samma kläder varje dag. Bråkat lite med eluttaget har vi gjort också. Det smällde till helt plötsligt nu ikväll och började lukta bränt. Känns tryggt att ladda mobiler/platta där nu!

Om

Min profilbild

Två vänner från Österlen vars största intresse är att utforska världens alla hörn och magiska platser. Pluggar vanligtvis på AUT, Nya Zeeland men befinner oss just nu i Hong Kong för en utbytestermin. Väl bemött!