Samurai 3 day 2 nights!

Publicerad 2012-10-23 12:56:00 i Australien,

Då var jag Daniel tillbaka från min segeltur i whitsundays! Och jag kan ju säga att det är något av det bästa jag gjort!
 
Det började i söndags morse då jag gick ombord den över 30 år gamla racing yachten, som dock blivit upppiffad en del under sina år. Den har deltagit i några kända yacht race tävlingar, dock innan jag ens var född. Iaf, så var vädret väldigt lugnt, lite för lugnt för att kunna segla så det fick bli med motorkraft som vi tog oss ut till vårt första stopp Whitehaven Beach, vi ankrade oss fast i de redan utplacerade "ankare" (för att skydda korallerna) på baksidan av Whitehaven Beach och tog sedan en lite gummibåt in mot land, sedan så vandrade vi upp i en 10minuter för att komma upp till den s.k "lookout" där typ 99% av alla foton på vykort tas. Efter det så gick vi ner till stranden och spenderade hela för- och eftermiddagen där, och tiden bara sprang iväg!
 
Sen var det dags att åka vidare och hitta ett ställe att ligga för natten, så vi lade ankar vid någon ö som jag inte vet namnet på (finns 74 olika i områder...) och innan middag så lyckades en i besättningen att få en örn att landa på våran båt genom att vissla lite. Hade varit fräckt att kunna vissla så.
 
Dagen därpå så var det dykning och snorkling på schemat vid någon bukt som jag inte heller minns namnet på. Men dykningen var faktiskt helt okej och får en att vilja ta dykcert mer och mer! Även om vattnet inte var kristallklart vid detta stället så gick det ändå att snorkla. Efter dykningen/snorkligen så var det lunch samtidigt som vi åkte vidare (fortfarande för lite vind för att segla) mot nästa ställe. Hayman Island, här finns en resort på denna ön som kostar en hel del (2500 DOLLAR /Natt typ) så vi la till på andra sidan av ön, även här blev det fin snorkling och vi fick även njuta av en väldigt fin solnedgång. På kvällen blev det lite fest på båten, mycket trevligt tyckte iaf vi, kanske inte dem andra båtarna runtomkring som inte fick tyst för än sent in på kvällen/natten men men...
 
Sista dagen efter allt för lite timmars sömn bar det av till en liten sandö som skall vara känt för att ha mycket jättesköldpaddor. Jag hade inga förväntningar av att se en men redan på båten fick man se en komma upp till ytan för att ta lite luft. Så det vara bara att ta på våtdräkten och snorkelutrustningen och hoppa i gummibåten som tog oss in till sandön, sedan hoppa i vattnet. Det tog inte lång tid innan jag fick syn på en stor sköldpadda, kom riktigt nära den. Efter ett tag så fick jag syn på en liten mindre (fortfarande enorm) och väldigt fin sköldpadda som jag simmade efter eller ja... som jag simmade med i säkert 10-15 minuter, dök t.o.m ner under ytan och klappade den på sitt skal och simmade upp brevid den till ytan när den skulle ha syre. Detta var några av dem bästa minuter jag varit med om! Tyvärr så hade jag inget att dokumentera det med mer än mina egna ögon!
 
Efter några timmar på denna sandö så var det tillbaka på båten för lite mat innan vi skulle börja färden tillbaka till Airlie Beach, då började det blåsa lite också! Så vi hissade segel och seglade hela vägen tillbaka. Fick upp rätt bra fart också med denna gamla racing yachten och ena långsidan av båten var bokstavligt talat nere i vattnet medans vi satt uppe på andra. Riktigt härlig upplevelse!
 
Inte alltid man har kameran till hands när man skulle vilja det men några bilder blev det endå!
Segelbåten Samurai, inte bästa fotot men ja glömde ta ett bättre!

 
Utsikten från "Lookout" på Whitehaven Beach, något av det finaste jag någonsin sett!
 
Som alla vet så tillverkas glas av sand, här på whitehaven beach finns världens finaste sand, bokstavligt! NASA fick specielt tillstånd att använda sand härifrån för att tillverka linsen till den kända hubbleteleskopet som är uppe i rymden och tar helt otroliga bilder.
 
Lite bilder man kanske skall skicka in till National Geographic? Man kan ju inte klaga på utsikten!
 
En väldigt stor fisk! Den var helt enooooooorm!
 
En väldigt fin solnedgång, synd att den bara varade några få minuter!
 
Ja som sagt, ena lånsidan nere i vattnet! Kändes som man skulle tippa över ibland!
 
Fick även se regnbågen på vägen tillbaka till Airlie Beach, första gången jag ser en helt rund regnbåge! Det är inte solen som gör något konstigt med linsen i kameran utan det är faktiskt en riktig regnbåge! Bara jag som tycker att bilden påminner om loggan för "Polarbröd"? Gud vad sugen jag blev på det nu! Här finns det bara torra toasts att köpa!
 
Till sist bara som bevis för att jag faktiskt var där och inte bara googlade fram en massa fina bilder!
Finns bara en negativ sak... jag kommer aldrig att se en finare strand än detta igen! För detta är den finaste!
 
/Daniel!

Kommentarer

Postat av: Jeanette

Publicerad 2012-10-23 13:26:15

Härligt att läsa o se dessa bilder.
Verkar vara en fantastisk tur. Och vilken fisk!
Kan tro att tjejerna är lite avis ialla fall...

Postat av: Susanne

Publicerad 2012-10-23 13:49:07

Hej Daniel
Tack för en jättelång ingående beskrivning på din tur.Du kan inte ana vad Sanna och jag är avis på att du fått simma med sköldpaddor.
Vi är i alla fall mycket glada för din skull, att du äntligen får uppleva bra saker i Australien som häftiga djur och natur upplevelser.
Kul att skypa och chatta med dig idag.
Hoppas ni får en fin tur i morgon och hittar nya fina platser.KÄNGURUS och KOALA BJÖRNAR nästa ? Kram Susanne


Postat av: Karin

Publicerad 2012-10-23 20:45:09

Vilka härliga dagar du haft Daniel!
Jättefina bilder och kul att läsa :)

Postat av: Marie

Publicerad 2012-10-23 20:53:24

Tjejer - ni skulle ju varit med! Vilka vyer! Så fint...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Två vänner från Österlen vars största intresse är att utforska världens alla hörn och magiska platser. Pluggar vanligtvis på AUT, Nya Zeeland men befinner oss just nu i Hong Kong för en utbytestermin. Väl bemött!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela